Aanbod jongeren & volwassenen

Voorbeeld 2:

Sara (32 jaar) voelt zich vaak somber en boos. Ze merkt dat ze haar irritaties op anderen afreageert en dit maakt haar verdrietig. De emoties wisselen elkaar af en Sara voelt zich geregeld overspoeld. Op aanraden van haar huisarts is ze verwezen naar mijn praktijk. We spreken telefonisch af om het startgesprek buiten te plannen. Al wandelend vertelt Sara over haar leven. Ze heeft het erg druk. Ze heeft twee jonge kinderen en een drukke baan.  Ze vertelt eerder graag en veel te sporten en dat ze daar ook echt stoom af kon blazen maar dat dit nu niet meer lukt omdat ze de energie er niet meer voor kan vinden. Haar wens is om dit weer op te bouwen en meer rust te ervaren. Sara merkt dat de wandeling buiten in combinatie met het gesprek haar goed bevalt. We spreken af dat Sara 1 x in de 2 weken zal starten met de PMT en dat Sara ook alvast kijkt of ze in de tussenliggende week met een vriendin kan gaan wandelen.

 

Twee weken later zie ik Sara in de zaal. De bokshandschoenen liggen klaar. Sara kijkt er vertwijfeld naar. Ze noemt bang te zijn (te) boos te worden. We starten eerst zonder de handschoenen maar wel met werkvormen die hieraan linken. We spelen een spelvorm waarbij je de ander uit evenwicht probeert te duwen. Sara maakt zich direct groot en spant alles aan, maar 1 ferme duw van mij brengt haar uit evenwicht. Ik leer Sara om meer ontspannen te staan met haar aandacht bij haar voeten. Bij een nieuwe duw beweegt Sara mee maar blijft in evenwicht. Deze vaardigheid kan ze goed gebruiken wanneer we latere sessies wel de handschoenen aantrekken. Sara ervaart dat ze sterker is dan zij denkt en dat haar lichaam ook wel een stootje kan hebben. We oefenen met doseren en stap voor stap oefent Sara ook met het uiten van haar boosheid zonder daarbij controleverlies te ervaren. Ze ervaart vooral veerkracht en energie. Ik zie hoe haar houding en mimiek verandert tijdens het boksen. Haar ogen stralen en haar bewegingen zijn krachtig. Ze kijkt me trots aan.

 

Het wandelen met de vriendin bevalt goed, ze merkt dat het belangrijk is om weer iets voor zichzelf te doen. Wanneer we na een tijd de afspraken afbouwen verrast ze mij tijdens een wandelsessie door enthousiast te vertellen over de kickbokslessen voor vrouwen waar ze mee is gestart. Haar wandelvriendin is ook overstag en nu plannen ze naast de wandelafspraken ook bokslessen. We sluiten de PMT af waarbij Sara meer controle en zicht ervaart over haar klachten. Ze weet waar haar valkuilen liggen en kan tijdig haar grenzen bewaken waardoor ze meer controle ervaart over haar emoties. Of zoals Sara zelf zegt, ik kan mijn emoties nu beter aan.

Deze voorbeelden zijn ter verduidelijking en geanonimiseerd beschreven op basis van verschillende praktijkervaringen